Situatie TipTopfamilie in Nepal - Reisverslag uit Nederland, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu Situatie TipTopfamilie in Nepal - Reisverslag uit Nederland, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu

Situatie TipTopfamilie in Nepal

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg † Esther

23 Mei 2015 | Nederland, Nederland

Beste allemaal,

Tijdens mijn laatste reis heb ik 3 maanden in Nepal vertoefd, waarvan twee weken bij een Tibetaanse familie in de bergen (eind 2012). Vader Gyalbu, moeder Pema en de drie kinderen gaven wat ze hadden: onderdak, eten, liefde, hartelijkheid, plezier, kennis.
In ruil daarvoor probeerde ik hen te ondersteunen om extra inkomsten te verwerven: met de verkoop van tekeningen, hulp bij hun mini-pension en op verzoek van de kinderen schilderde ik een elfje op de voordeur.
Een onvergetelijke tijd waarin ik vooral leerde wat nederigheid en echte gastvrijheid is!

Inmiddels een maand geleden, op 25 april beefde Nepal. Mama Pema was in de bergen, samen met haar moeder. Zij keerden beiden niet meer terug.... Een ander familielid die iets eerder vertrok om de lunch te koken, overleefde wel. Ze was met haar 1 maand oude baby, viel een verdieping lager en vond wonderwel de baby gezond en wel terug onder het puin.
Papa Gyalbu en zijn jongste zoontje Nurpu waren op dat moment buiten en zijn gelukkig ongedeerd. Inmiddels zijn ze uit de bergen opgepikt door een helicopter en naar de hoofdstad Kathmandu gebracht, waar hij zijn twee andere dochters en familieleden kon omarmen. Opa heeft een beenletsel opgelopen.
Hun huis en pension is grotendeels verwoest en het Langtang gebergte is onbegaanbaar. Alles wat ze hebben opgebouwd ligt in brokken verspreid.....Kunnen wij ons dat voorstellen?

De familie wordt sinds 2011 gevolgd en ondersteund door de Nederlandse Cloe, die vele vrijwilligers/reizigers zoals ik, aan de familie wist te binden.
Verschillende van jullie hebben me gevraagd of ze wat kunnen doen voor Nepal. Ja, dat kan!

De Tiptopfamilie (=Cloe met haar vrienden) is een actie gestart en deze wil ik graag bij jullie onder de aandacht brengen.
Behalve mentale steun (ook van afstand aan hen denken en bidden helpt !) kunnen ze met geld hun leven weer voorzichtig 'opbouwen'.

IBAN: NL 14 ABNA 04799 39624
NAAM: C. Collette
PLAATS: Eemnes
OMSCHRIJVING: Emergency Nepal

Iedere euro(cent) komt ten goede aan de familie, hun dorpelingen en directe omgeving. Je kunt hun wel en wee volgen via de facebook pagina: https://www.facebook.com/tiptopnepal

Op de bijgaande foto's zien jullie de situatie zoals die was eind 2012, toen ik er was.
Het filmpje is een heel bizar afscheid. Pema en haar schoonzus wandelden met mij mee naar de bus. We liepen samen 6 uur door de bergen, waarbij ik me bleef verbazen over hun conditie, flexibiliteit en kracht. Ik voelde me er een sukkel bij...Na 6 uur lopen, stapte ik moe in de bus naar Kathmandu. De dames deden nog hun inkopen en vertrokken met een loodzware rugzak weer de bergen in.
Normaal gesproken maak ik geen filmpje van een afscheid, maar vreemd genoeg deed ik dat toen wel. Kijk maar.
Bye mama Pema, lieve, vrolijke en dappere vrouw!

p.s. Andere kennissen en vrienden in Nepal hebben het ook zwaar. De kinderopvang van Tineke, de familie waar ik woonde in Kathmandu en de gids waarmee ik 10 dagen door de bergen wandelde zijn 'ongedeerd'. Maar ze hebben evengoed dezelfde angst, het gemis van geliefden en de onzekerheid voor de toekomst....

Groetend vanuit een veilig Nederland,
Liefs, Esther

...update van mijn 'beving' ….. met mijn gezondheid gaat het goed, ik voel me prima!

  • 23 Mei 2015 - 16:22

    Janine Van Rennes:

    Hallo Esther, ik ben ontzettend blij dat ik eindelijk de gelegenheid heb om te geven.
    Direkt na zo'n ramp wordt men meteen gewezen op grote hulpakties.
    Heel graag zou ik daaraan willen geven, maar ik weet uit ervaring (Tsunami in India) dat dit niet toekomt aan degenen die het heel hard nofig hebben.
    Kleine individuele akties zoals die van Cloe zorgen er voor dat het geheel aankomt, zonder dat er iets blijft hangen.
    Zeker in zo'n corrupt land als Nepal is de kans hiermee erg groot.
    Ik heb meteen gegeven!
    Ook fijn om te horen dat het met jou ook goed gaat, houden zo!

    Liefs,

    Janine.

  • 23 Mei 2015 - 17:37

    Hub Beckers:

    Lieve Essie,
    Ik sluit me geheel aan bij wat Janine hierboven schrijft.
    Ga meteen overmaken aan de Tiptopfamily.
    Het ga je goed, Hub.(vh Hunsel) :-)

  • 24 Mei 2015 - 09:02

    Fransien:

    Lieve Esther,
    Wat deze mensen moeten doorstaan lijkt me bijna niet te verwerken in een mensenleven. Dank voor je verhaal. Het komt nu wel erg dichtbij en is haast tastbaar. Het is goed te lezen dat je het goed maakt! Liefs. Fransien Smeets

  • 24 Mei 2015 - 12:26

    Minke En Pascal:

    hoi Esther,

    We zijn geraakt door jouw verhaal en zijn blij dat onze bijdrage direct bij de mensen terecht komt die het zo knetterhard nodig hebben!

    Dikke zoen,

    Pascal en Minke

  • 24 Mei 2015 - 18:16

    Annet :

    ik ga zeker geld geven.

  • 26 Mei 2015 - 16:06

    Aletta:

    Ik ben geraakt door jouw woorden en de foto's toen er nog allemaal niets aan de hand was.
    Ik ga zeker geld overmaken. XX

  • 26 Mei 2015 - 16:56

    Hub Beckers:

    Hallo Essie,
    Als je een dezer dagen van de Tiptopfamilie een vreugdekreet hoort over een overgemaakt bedrag dat met 'heuvel' te maken heeft, mail me dan svp even buiten deze site om. Dan kan ik je dat wat nader toelichten. Ik heb je bericht nl aan iemand doorgestuurd, die uitdrukkelijk een kleinschalig, te vertrouwen project zoekt.
    Gr. Hub.

  • 29 Mei 2015 - 19:06

    Cloe:

    Lieve esther, en dag vrienden en lezers, dank jullie wel voor al jullie steun, liefde en energie.
    Ik ben erg dankbaar namens de familie, en post updates op de fb pagina www.facebook.com/tiptopnepal
    als iemand op de hoogte gehouden wilt worden, stuur dan een mailtje naar info@tiptopnepal.com en dan krijg je af en toe een berichtje met nieuws.
    Keep believing,
    Groet Cloe en Tiptop Team

  • 11 Juni 2015 - 19:44

    Rudy Klinkers:

    Geweldig wat je weer voor deze mensen organiseert. Het is in en intriest wat hun is overkomen.
    Als je het filmpje hebt gezien, krijg je het niet meer uit je kop. Wat een lieve warme uitstraling.
    Ik ga wat geld overmaken. Alle kleine beetjes helpen, toch?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

† Esther

Sinds januari 2012 als goede-doelen-nomade op (werk)reis door Azië, Australië en Nieuw-Zeeland geweest. Sinds juni 2014 terug in Nederland. Helaas veel te jong overleden op 29 mei 2016 We hebben er voor gekozen om dit dagboek open te laten staan om anderen te inspireren. Esther zou dit ook zo gewild hebben.

Actief sinds 14 Feb. 2008
Verslag gelezen: 6667
Totaal aantal bezoekers 194798

Voorgaande reizen:

06 Januari 2012 - 07 Juni 2014

Esther als Goede Doelen Nomade op reis

01 Mei 2011 - 31 December 2011

Op avontuur voor de Postcode Loterij

05 December 2009 - 02 Januari 2010

Groepsreis naar Ouezindougou

Landen bezocht: