Gletsjers, klimmen, schuren en vliegen. - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu Gletsjers, klimmen, schuren en vliegen. - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu

Gletsjers, klimmen, schuren en vliegen.

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg † Esther

31 Augustus 2013 | Nieuw Zeeland, Napier

Vanuit de gevangenis ;-) trein ik met de Tranz Alpine Express naar de andere kant van Zuidereiland. Een leuke en mooie tocht, zeer vriendelijk treinpersoneel en heerlijke cappuccino in het restaurant. Als er fotomomenten voorbij komen, wordt dat omgeroepen en vliegt iedereen naar het balkon (een open rijtuig). Ik maak gewoon foto's vanuit mijn zitplek, door het raam en ze lukken nog ook.
In de namiddag kom ik in Franz Josef aan, een dorp met een supermarkt, tankstation, hotpools en vele vele souvenirswinkeltjes. De familie waar ik was in Ashburton en meehielp met de kalfjes voeren, verraste me op mijn laatste dag en beloonde mijn inzet met een financiele ondersteuning. Waaw.
Ik liet het geld meteen rollen en boekte een helicoptervlucht boven de gletsjers. Het regende pijpestelen die dag maar er was een zonnetje om 4 uur en juist die zonnestralen vlogen met ons mee.
We toerden in een heuse helicopter over de witte besneeuwde en ijzige gletsjers. Zelden zo iets moois gezien. Vooral omdat alles wit is en er een stralend blauwe lucht was. We landden op de gletsjer en daar was het koud, heel erg koud. Mijn onderbenen verdwenen in de sneeuw. We hadden 'maar' een paar minuten, maar deze waren hemels, echt waar. De foto's speken voor zich.

De volgende dag ging ik naar Fox, een dorp verderop en boekte een dagje ijsklimmen. Geld moet rollen. Het regende ook die dag, maar als je iets spannends en leuks doet, maakt regen niet (zo veel) uit. Ik werd in een speciaal tenue gehesen en had 3 broeken aan, 5 lagen boven kleding, speciale klimschoenen. In Australie had ik al eens rots geklommen, maar ijsklimmen is toch weer anders. Je krijgt twee pikhouweels en er zitten spikes op je schoenen en daarmee moet je omhoog klimmen. Spannend! We liepen door ijstunnels en over de gletsjertoppen. Ook hier geldt: een van de mooiste omgevingen die ik ooit heb gezien!

Vanuit Fox reisde ik naar het zuiden en verbleef twee dagen in Wanaka, waar ik eigenlijk niks deed, gewoon rondwandelen (prachtig meer!) en genoot van mijn spierpijn en het flauwe zonnetje.
Queenstown is een echt skistadje en heeft een apart sfeertje. Mijn knie liet het niet toe te skien, dus besloot ik naar de kapper te gaan en goud te zoeken in een naburig dorp.
Arrowtown, het voormalige gouddorp is een soort openluchtmuseum. Heel sfeervol. Een vriend had me de opdracht gegeven om goud te zoeken in de rivier daar, dus huurde ik een schepje en goudpan (een plastic schaal met ribbeltjes) en vroeg de vriendelijke dame waar ik het meest succes zou hebben. Tegenwoordig wordt er nog goud gevonden, kleine klompjes weliswaar, maar voldoende voor een jaartje extra reizen dacht ik meteen....
Ik had veel lol, mensen kwamen kijken wat ik deed en er waren vele schitterende stenen, maar uiteindelijk geen goud. Hoeveel geduld moet je hebben? Mensen komen hier voor weken en weken om goud te zoeken en ik denk dat binnen een paar uur te vinden? Tja, wie niet waagt, wie niet wint.
Na een paar uur zeven en hopen, bracht ik de attributen terug en bekeek de armzalige hutjes van de goud delvers. Een man vertelde me dat er nog steeds een onopgelost mysterien in het dorp is. Een plaatselijke goud delver(met veel succes in het vinden van goud) was sinds jaren vermist, zijn goud eveneens...
Bij de plaatselijke spirituele winkel kocht ik een paar mooie stenen die beloofden me te helpen gezond te blijven en veel goede mensen op mijn pad zou brengen. Misschien beter dan een klompje goud...

Toen vloog ik naar Napier op Noordereiland en werd opgehaald door mijn nieuwe gastheer. Twee weken zou ik gaan helpen met het repareren van kleine vliegtuigjes. Ik sliep op een vliegtuigterrein,' naast' de startbaan in een tot appartement omgetoverde loods.
Ik leerde hoe belangrijk schuren is, duwde de helicopter dagelijks in en uit de loods, en wist het verschil tussen een supercub en chesna en tuurde uren naar een vleugel om de miniscule deeltjes verf te verwijderen.
Op het terrein was een bar waar je bierpullen van een halve liter plaatselijk gebrouwen bier nuttigde. Ik deede met de mannen mee (na 1 pul was ik tevreden ;-)
De buurman nodigde me uit om een tochtje te maken naar het strand. Het was gewoonweg gaaf. We vlogen een kwartier en landen op het strand (waar je te voet niet kan komen). Ik had de dag van mijn leven!

Morgen vlieg ik naar Auckland voor de laatste dagen Nieuw Zeeland...Heb inmiddels zonnebrand gekocht en mijn winterse kleding aan de tweedehandswinkel gedoneerd. Op 5 september vlieg ik naar Fiji......ik blijf daar 6 weken en hoop mijn goede doelen werk daar voort te zetten. Blijkbaar zijn er naast de vele resorts, genoeg Fiji-anen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken!

Opdrachten altijd welkom!

Groetjes
Esther

  • 01 September 2013 - 08:43

    Aletta:

    wauw! wat een plaatjes zeg..prachtig. Geniet nog even van NZ en een nieuw land staat al weer te lonken.Spannend. Ik heb gisteren mijn open dag gehad, erg leuk met heeeel veel mensen gesproken, dus wie weet komt daar weer iets uit. En woensdag sta ik op de braderie, ter promotievan mijn bedrijfje met een Zandwatertafel, mandala's en heel veel flyers. Ben benieuwd!
    Veel liefs Aletta

  • 01 September 2013 - 09:26

    Nonja:

    Oooooooohhhhhhh wat een mooie momenten heb jij gehad. Niet normaal.
    Dit verhaal leest alleen maar genieten en nog eens genieten. Vasthouden en enorm veel plezier op Fiji. Lekker genieten van alle warmte om je heen.
    Dikke knuffel.

  • 01 September 2013 - 20:39

    Saskia:

    Hallo Esther,

    Wat een schitterende ervaringen! Geniet ervan! Ik lig lekker bij te komen van de Tilburg Ten Miles....was ook genieten maar dan anders, ha ha. Loop je nog?
    Veel plezier op je volgende exotische bestemming!!!

    Groetjes,
    Saskia

  • 02 September 2013 - 13:53

    Suleyman Alatas:

    Hoi Esther,

    Jij wordt na elke beleving schatrijk tuurlijk niet op geld te drukken, ervaring, belevenissen en kennis. veel succes met nieuwe belevenissen.

    Groet van uit Weert,
    Suleyman Alatas

  • 02 September 2013 - 16:56

    Annet:

    Wauw wat een geweldige ervaring daar op het verlaten strand.

    succes met de reis naar Fiji.

    liefs Annet

  • 03 September 2013 - 13:13

    Lisette Sickmann:

    Wat een schitterende foto's en mooie ervaringen weer. Wij gaan ons gewoon weer 'opmaken'voor de Greep naar de Hoorn over ruim een week. Veel plezier op Fiji!
    liefs, Lisette.

  • 22 September 2013 - 13:17

    Mieke:

    WAUW !!! inderdaad hemels ! En nu naar de zon.Ben benieuwd ?
    Gr.Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

† Esther

Sinds januari 2012 als goede-doelen-nomade op (werk)reis door Azië, Australië en Nieuw-Zeeland geweest. Sinds juni 2014 terug in Nederland. Helaas veel te jong overleden op 29 mei 2016 We hebben er voor gekozen om dit dagboek open te laten staan om anderen te inspireren. Esther zou dit ook zo gewild hebben.

Actief sinds 14 Feb. 2008
Verslag gelezen: 641
Totaal aantal bezoekers 195023

Voorgaande reizen:

06 Januari 2012 - 07 Juni 2014

Esther als Goede Doelen Nomade op reis

01 Mei 2011 - 31 December 2011

Op avontuur voor de Postcode Loterij

05 December 2009 - 02 Januari 2010

Groepsreis naar Ouezindougou

Landen bezocht: