Dogon - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu Dogon - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu

Dogon

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg † Esther

30 December 2008 | Nederland, Amsterdam

In de stad Sevare troffen we Boubakar, onze gids die ik kende via mijn vorige reis in Mali. Eigenlijk wilden we 3 dagen aan een stuk wandelen, maar omdat we eigen vervoer bij ons hebben [er zijn toeristen die ezelkarren of mensen inhuren om de bagage te slepen..]leek dat wat lastig. We reden een km of 10 met de jeep en dan bezochten we een dorp in de Dogon. De Dogon bestaat uit een km lange rotsenwand waar de Telem en Pygmee heel heel vroeger hun huisjes in de rotsenwand hebben gebouwd. Het is een wonder hoe ze dat hebben kunnen doen en er wordt zelfs beweerd dat ze konden vliegen. Nu woont de Dogon aan de voet van de rotsenwand allemaal heel primitief alsof het nog de Middemeeuwen zijn. En als ik daar zo rond loop lijkt het alsof ik in een film ben beland. Het decor is prachtig, de mensen doen hun uiterste best om zich perfect in hun rol te verplaatsen en wij, ja wij kijken ernaar en maken foto,s of wie weet zijn we ook wel op de set ingehuurd...De eerste tocht tussen de dorpen was ruig, erg ruig zelfs/ geen pad of weg alleen zand of keien. Dan is een 4 wheel geweldig. Iedere keer weer spannend of de jeep dat kon trekken en natuurlijk gierde de adrenaline door ons lijf...Snachts sliepen we op het dak, onder de betoverende sterrenhemel, echt helemaal het einde. De douche is een ijzeren olievat met water en een kraantje, het gebouwtje zelf is van leem met een rieten dakje. De toilet is het bekende gat in de vloer waar je boven gaat hangen en perfect leert mikken anders zitten je voeten of onderbenen vol spetters of wat dan ook. Soms zie ik onder me dikke kakkerlakken die 3 cm groot zijn en natuurlijk honderden vliegen. Maar toch, geloof het of niet, het heeft wat, dat primitieve, tenminste voor mij. We eten savonds rijst met een groentesaus of groentesaus met couscous en het is altijd weer smakelijk. Smorgens oliebollen ja ja en niet omdat het tegen oud en nieuw loopt, maar dat is onder andere wat de Dogon ook eten, naast alle rijst en to, een soort pap van gierst.
In de dorpen waar de Dogon wonen is een vrouwenhut, voor de vrouwen die menstrueren. Vaak zijn er dat niet veel want ze zijn meestal zwanger. Ook is er in ieder dorp een hangplek voor de mannen, echte oude mannetjes die onder een afdak van riet zitten en elkaar de hele dag verhalen vertellen. Een van de mannen lost ook de dorpsproblemen op, die hij bediscussierd met de anderen. De Dogon zijn of Moslim of Animist. Hier wordt uitgelegd dat Animisten wel in een God geloven maar eentje die hemel en aarde tegelijk vertegenwoordigd. De Hogon is een soort geestelijke, altijd een man, die pas vanaf 70 jaar Hogon kan worden . Zijn kennis heeft hij van zijn vader. De Hogon mag zich niet wassen en hij mag het dorp niet verlaten. Hij doet allelei hokus pokus op en steen en vraagt daarbij dieren te offeren afhankelijk van het op te lossen probleem. Vandaag hebben we ook een Hogon bezocht en dat schijnt toch wel heel bijzonder te zijn.
Tja het blijft heel bijzonder hier. Zo tussendoor maak je heel wat mee. We hebben een krokodillenmeer bezocht, heilig dier vor de Dogon en ook vandaag twee keer gezien dat een koe langs de kant van de weg werd geslacht....
Na 3 dagn Dogon en vele stenen opgeklommen zijn we weer terug in Sevare, waar we een nachtje bij Boubakar slapen. Lekker wasje gedaan en natuurlijk met water gespeeld. Elkaar nat gegooid, dolle pret. HIer ben je binnen een half uur droog. De planning is om morgen richting Timboektoe te vertrekken. ens kijken of we daar oud en nieuw kunnen vieren. We zijn dolblij en fier op de jeep die ons de afgelopen dagen door vele benarde situaties heeft geloodst: zand, stenen, dikke keien, water, zandwegen en asfalt.
Dank voor jullie reactie op ons schrijven. Het is altijd weer leuk om dat te lezen.
Vanuit een warm en stoffig Afrika wensen wij jullie een heel goed nieuwjaar toe!

Jan, Moumounie, Karfalla, Boubakar en Esther

• 30 December 2008 - 19:32

Jolanda:

Vraiment, wat een foto's ik kom niet meer bij. Die Dogon mutsjes, die Kerstmutsen ... Doe de groeten aan Tombouctou. heel veel plezier nog. Salut aan tout le monde. Beste voor het ieuwe jaar.

• 30 December 2008 - 19:44

Nj:

ja wij vinden jullie verhalen en belevenissen ook heel erg boeiend spannend en ook wel eng af en toe
    ik wens jullie een heel gelukkig nieuwjaar
    gr nicole janssen

• 30 December 2008 - 19:48

Elly:

Hoi Esther,

Het blijft genieten als ik je reisverslag lees.
    Heel erg bedankt daarvoor.
    En morgen is het Oudjaar, dus ik wens jou en je reisgenoten alvast een fijne jaarwisseling. Alle goeds voor 2009. Liefs, Elly

• 30 December 2008 - 20:37

Fiet En Nol:

Boven op het dak slapen in de buitenlucht. Met je vingers in het eten graaien. Het is echt iets anders als bij ons. Maar mooi, dat die grotbewoners zo ontvankelijk en open zijn. Heel veel genoegdoening. Blijf gezond en een mooie jaarwisseling toegewenst vanuit een ijskoud Nederland, waar velen nu kunnen schaatsen op natuurijs.

• 30 December 2008 - 20:37

Nard:

Hoi Esther,

Wat een schitterende verhalen. Geweldig dat wij hiervan mee mogen genieten. Voor jullie een fijne jaarwisseling. Geniet ervan. Groetjes uit het koude Limburg waar op dit moment volop geschaatst kan worden.

Nard en Laura

• 30 December 2008 - 20:39

Caroline Schrurs:

Bedankt weer voor de mooie en avontuurlijke reisverhalen. Verder wens ik jullie allen une bonne annee!

• 30 December 2008 - 20:50

Thea Prummel:

Hoi Esther,
    Ik geniet van je verhalen, spannend, geestig beschreven! Hier is 't echt winter, wel even iets anders dan bij jullie daar. Niks niet op het dak slapen en met water gooien.
    Ik wens jou en je reisgenoten heel veel geluk en goede gezondheid voor 2009! Vrede in deze wereld, dat zou nog eens mooi zijn, toch.
    Groetjes.

• 30 December 2008 - 20:53

A & B:

Hoi dag Esther!Eindelijk ..hier zijn de belgjes ook!Wat een prachtige foto's en wat een unieke ervaring je opnieuw mag meemaken! Enig!en met je verslagen geef je ons het gevoel er bij te zijn !We wensen je nog veel onvergetelijke reisplezier en een even boeiend 2009! A&B

• 30 December 2008 - 21:30

Jose Vd Leeuw:

Hoi Esther,
    Je verhalen zijn erg boeiend, zo te horen wel een hele ervaring en toch ook genieten van de mooie natuur.Ik heb op discovery eens een uitzending over de Pygmeeeën en hun huisjes gezien , was inderdaad indrukwekekkend hoe ze dat gesdaan hebbben.Ik wens jou en je reisgenoten een fijne jaarwisseling.

Groetjes van Theo jose en jean-Pierre.

• 30 December 2008 - 21:34

Caroline Van Kempen:

Hoi Esther,
    Dat is lang geleden. Was blij te lezen dat het goed met je gaat. Moet wel heel bijzonder zijn om de jaarwisseling in Afrika te zijn. Wij wensen jou nog een hele fijne tijd, geniet ervan!! En natuurlijk alle goeds voor 2009, maar vooral een goede gezondheid. groetjes,
    Caroline, Petra, Cas en Aukje

• 30 December 2008 - 21:37

Nonja En Harry:

Geweldig om je verhaal te lezen. Blijf mailen!!!!!!

• 30 December 2008 - 22:28

Harry En Gonny:

Hallo Esther
    Nou, Esther, je bent een goeie journaliste!!!
    Duidelijk, uitgebreid en fijn om te lezen!
    Spannend om oud en nieuw op deze manier mee te maken. Het allerbeste...en een unne gooie roetsj!!!! Ook voor je reisgenoten!

• 30 December 2008 - 23:19

Rob Vergoossen:

Beste Ester,
    Geweldig die uitgebreide berichtgeving!!Ik geniet ervan wat je er allemaal meemaakt.
    Vanuit Guatemala wensen we je nog een zalig,gelukkig en vooral gezond nieuwjaar toe

Rob,odi en kids

• 31 December 2008 - 09:29

Jes Van Der Leeuw:

Een fantastisch 2009 gewenst voor iedereen.
    Bedankt dat we op deze manier een beetje met jullie mee kunnen reizen.
    Jes van der Leeuw

• 31 December 2008 - 12:17

Coby:

Esther, wat een spannende verhalen weer iedere keer. Errug leuk om je te kunnen volgen. Hier is het koud en het heeft afgelopen nacht aardig gevroren. Op de achtergrond hoor ik wat rotjes knallen en op de radio is de TOP2000. Ik ga zo oliebollen bakken. Kortom: een echte Oudjaarsdag. Ik wens jou en de mensen bij je in de buurt unne gooje roetsch en heel veel geluk en gezondheid in 2009. groetjes, Coby

• 01 Januari 2009 - 16:16

Marianne:

Allereerst wens ik jou en je reisgenoten vanuit een bevroren Nederland een gelukkig 2009 met veel succes voor het Zongoproject. Als ex-reisleidster heb ik natuurlijk je reis gevolgd door zelf een heleboel informatie op te zoeken. Maar dankzij jouw uitleg bij een foto weet ik nu wat de functie is van de stenen constructie met de stapel takken op het dak. Wat een prachtige foto van de Hogo, die kan zo op het voorblad van een kalender. Ik las trouwens ook dat een ticket voor het Festival au Dessert in Essakane 130 euro kosten, dat is toch een enorm bedrag voor lokale begrippen.
    Ik ben benieuwd wat je in Tmbuctu gaat meemaken. Tot ziens. Marianne

• 01 Januari 2009 - 16:52

William:

Esther en de rest een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar gewenst.
    Verder lees ik trouw de berichtjes die jullie maken(reageren daar op is niet mijn sterkste kant!).
    Ik wens jullie nog een fantastisch vervolg van de reis toe en dat we nog vele berichten mogen ontvangen.

Groetjes,

William

• 01 Januari 2009 - 17:29

Marlie Henderickx:

Hallo Esther en natuurlijk ook de andere,

Op de eerste plaats wil ik jullie een gelukkig 2009 wensen!
    Esther we(May en ik) genieten van je reisverslag
    wat een boeiende reis.
    Groetjes en tot ziens.
    Marlie

• 01 Januari 2009 - 20:48

Edgardo:

Esther jij ook een heel goed 2009!

• 02 Januari 2009 - 19:13

Jacqueline Stienen:

hoi E - sterke.

Zo kan je naam natuurlijk ook geschreven worden.
    Gelukkig nieuwjaar!!!
    Nog steeds avontuurlijk bezig, lees ik!. GA ZO Door. Ik heb net appeltaart en bavaroistaart gebekken en da's ook heel lekker.
    Onze oudste wordt maandag al vier en dat gaan wij vieren. we slapen nu boven en gij kunt gerust een keertje komen logeren als gij terugbent.
    ondertussen lees ik je verhalen wel.
    Dikke kus en de wijn is in Tungelroy fijn.
    Jacquelinen en Mat.

• 03 Januari 2009 - 08:50

MInke:

Hoi Esther,

Zojuist met Ellis de foto's bekeken. Ze is helemaal onder de indruk van de 'nagellak' foto!

Geniet nog van je reis en schrijf nog een paar prachtige verhalen, dan waan ik me ook even in Afrika...

• 03 Januari 2009 - 19:03

Mieke Welters:

Hoi Esther,
    jij zit in lekkern warm Afrika wij in het heel koude Echt(Peij).Oud &nieuw is voorbij ,weet je nog vorig jaar alle luxe in berkelaar .En toch is wat je nu doet mooier!Ben 1 jan.verhuisd en zit tussen de dozen,lees met spanning jouw ver halen.Héél véél groetjes Mieke