naar timboektoe toe - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu naar timboektoe toe - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu

naar timboektoe toe

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg † Esther

04 Januari 2009 | Nederland, Amsterdam

vooraf bj het lezen van dt bercht: het toetsenbord s slecht en vele letters zjn zoek of hebben een gebruksnwjzng nodig.

ndt we fsched hdden genomen vn onze vrend en gds boubkr, vetrokken we n de ochtend rchtng timboekoe, wat voor ons llen spnnend ws. zouden we vndg nog nkomen. een rt vn 165 km over flt en drn nog eens zeker 200 km over onverhrde rbbelweg met kulen. dn nog met de veerboot oversteken en dn nog eens 30 km ofzo. mr lle verlep zeer voorpeodg. onze jeep echt zeer trouw en loodst on door de meest spectculre situaties.tjdens de rt komen we geen men meer tegen, lleen znd en bomen en j neen zen we een kmeel. het blijft een flm en we toppen voor een fotomoment. een uur of wt lter zen we hst net nder dn kmelen en wordt het zen vn een kmeel weer gewoon....
tegen 4 uur komen we bj de veerboot n en ook her hebben we geluk, wj gn als 2e op de veerboot en chter on komt een vrchtuto. we znken net en dt vnd k toch wel een wonder; dn komt er nog een kudde koeen bj en nog meer jeep en we vertrekken. l k buten de rlng hng ze k dt we chterut vren. wt bljkt, n 10 mn vren keren we weer terug, nmddels hebben zch meer menen verzmeld en een rt duurt rum een uur. we leggen weer n en vertrekken weer. de rt duurt lng mr dt komt belt omdt we heel beneuwd zjn nr tmboektoe...tegen de chemerng rjden we n wl en j neens de std tmboektoe n zcht...we wanen ons aan het ende vn de wereld, overl znd en n vregeljkng met ndere teden de std choon en overzchteljk. we vnden een becheden onderko,en en we ztten nog geen 10 mnuten of oumr komt bj on ztten. hj babbelt even met onze mederesgenoten karfll en moumene en l snel bljkt dt hj boub uiit koudougou n burkna faso kent (besef even we ztten in mali). de wereld is klein...
de jongens worden meteen dkke vrienden en ls we angeven dt we een kmelentocht willen begnt de onderhndelng tuen de heren. we lten ze hun gng gan en er komt een utert cceptbele en zelfs vrendenprj ut. dn besef k me dt het oudjr s...geen olebollen tostjes en chmpgne. ber er wel. oumr telt voor dt we bj hem thu gn theedrnken en ntuurljk nemen we zjn nbod n. ls we 4 ronde thee hebben gedronken zjn we sukerzoet en nmddel s het 23 u. n nederlnd gt nu het vuurwerk de lucht n. n tmboektoe het rutg. ls we terug komen bj het hotel s er toch ets vn een feest, de musek speelt vl en kehard en omdat we gemnd worden entree te betlen besluten we terug te gn nr on hotel. we zjn met 4er en keuvelen wt en tegen 24 u wenen we elkr een zlg neuw jr. een kwarter lter zoeken we het bed op wnt edereen s doodmoe vn de hobbelres, mr ook tevreden we zjn mmers n tmboektoe en gn mrogen op een kmeel de shr n.
de kmelentocht ws geweldg, wt een enorme deren de volgens onze gds wel 200 kg zoutplten per kemeel kunnen sjouwen. we nemen het voor wr n. de woestjn een grote vlkte met doornenstruken. ls we bj on cmpement nkomen ljkt het weer een flm. blote kndertjes heten on welkom en de mesnen zjn her heel moo, net zo donker en met fjne gelatstrekken.

jn mkt een hele rt foto vn de knderen en de zonondergng. wederom zjn we weer n een wonder belnd. tegen de vond wordt het koud en wordt een vuurtje gstookt en ndt we rjst met vees hebben gegeten kepen we om en er wordt drftig gesnukt. we lpen onder de sterrenhemel en f en toe krbelt een dkke tor over onze tenen. och ....
n de ochtend keren we weer terug nr tmboektoe town en onze gds en nmels vrend oumr nodgt on weer ut, dt ml voor een trdtoneel eten, tko. enorm lekkr, we eten onze buk meer dn rond en bljven bj oumr slapen. de volgende dg hngen we nog wt rond en weer eten we tksso. we geneten vn lles her. gteren zjn we weer terug gereden nu rchtng mopti wr we tegen de vond nkwmen en ook her weer treffen we een geweldg mnnetje. oulmr heeft geregeld dt we bj dt mnnetje thus lpen, hj geeft zjn lpvertrek f vor zjn gsten. hoe enorm gtvrje mensen treffen we tjden onze res n...vndg hebben we een rondje mopt gedn een flnke td n het wter. morgen gn we een tocht mken met een pnsse een houten boot, mchen slpen we op het wter, dt s het leuke vn her zjn, je weet noot prece wt er gt komen...onze uto hebben we ook lten repreren; de remchjf chetr ws versleten en omdt ze net dezelde hdden hebben we een tweedehndsje gekregen de op mt gemkt; ook weer een wonder wnt de uto doet het weer. een vn de bnden lp en loopt lngzm leeg du dr gn we vndg nog even wt n doen...vnmorgen hebben we krfll op de bus gezet nr bmko, hj moet nog 2 dgn rezen voordt hj weer thu s n konkre n gunnee; het w geweldg om met hem te rezen en het fsched s drom ook ltjd emotoneel, we beeffen dt het nu hrd gt, bnnen korte tjd zjn we lle 4 weer op onze egen plek.
bljf regeren , voorl ook de vrenden vn jn!!!

groetjes ut mopti

• 04 Januari 2009 - 13:23

Nonja En Harry:

Ds weer evn wat andrs om uit te zoken wt je alleml schrjft. Mar het klikt wer supr. fij dat j zo genit.

grotjes en tot meels. ;o)

• 04 Januari 2009 - 13:25

Erwin:

Afrika is een echte uitdaging.

Dag Esther..

• 04 Januari 2009 - 13:30

Thea Prummel:

't Lijkt wel cryptogram oplossen! Maar 't is me gelukt om je verhaal te lezen. Garndioos al die belevenissen. Geniet van de laatste dagen.

• 04 Januari 2009 - 13:37

Rob:

estr jij en je reisgnotneen glukkg 2009en een vrspoedg reis gewnst

• 04 Januari 2009 - 13:57

Nicole Janssen:

he esther ik heb er wel best lang over gedaan om je bericht te lezen het lijkt wel een geheimschrift maar toch kei gezellig dat we het weer met je mochten delen
    nou tot snel geniet nog maar lekker

gr nicole janssen

• 04 Januari 2009 - 14:02

De Leeuwen Uit Echt :

Een heel leuk verhaal en voor puzzelaars 'n uitdaging! Maar goed te doen.
    Nog een paar fijne dagen en hartelijke groeten, ook aan Jan.
    P.& M.

• 04 Januari 2009 - 14:08

Gonny & Harry:

Hallo Afrika-reizigers,
    Met wat fantasie hebben we jullie "stotterend"schrijven gelezen. Geweldig hoe jullie je door deze onbekende wereld heen worstelen. Zeer interessant voor de buitenstaander om te lezen maar voor jullie zo te zien en te lezen soms zware tochten. De foto's zijn ook de moeite waard en geven ons een betere indruk in jullie leef-en reisomstandigheden. Heerlijk dat jullie overal zo goed ontvangen worden.
    Voor jullie allen en gelukkig en gezond 2009.
    Hartelijke groeten uit de Heeg.

• 04 Januari 2009 - 14:32

Jose Vd Leeuw:

Hoi Esther,

Leuk zo een puzzelverhaal.
    Het is toch een aparte reis met veel ervaring . Jullie genieten met volle teugen zo te lezen en prachtige foto's. Toch knap dat je dit allemaal doet,na wat je het afgelopen jaar hebt doorstaan.Geniet nog van de laatste dagen.
    groetjes ook aan je reisgenoot.

Theo & Jose & JP

• 04 Januari 2009 - 16:10

Peter V En Marieke:

Wij wensen jullie een fijn 2009 toe! En het bericht is idd wat lastig leesbaar. :)

• 04 Januari 2009 - 16:27

Ellen:

Hoi Esther,
    Je vraagt je af waarom er eigenlijk medeklinkers en klinkers bestaan als het ook op deze manier zo goed gaat! Mooi om te lezen en foto's maken het beeld compleet.
    Groetjes, Ans, Léon, Camiel en Ellen

• 04 Januari 2009 - 18:19

Anita:

ff puzzelen maar het is gelukt! Mooi om te lezen hoe jullie je daar amuseren.
    Voor jou en je reisgenoten: een gelukkig nieuwjaar! Geniet van de laatste dagen!

• 04 Januari 2009 - 19:49

Fiet En Nol:

Je verslag lijkt op Nederlands, dat ergens hier en daar(vanwege de crisisbezuiniging) is aangepast. De natuur is wonderlijk en jullie maken veel mee. Alle goeds op jullie weg in 2009.

• 04 Januari 2009 - 21:00

Minke:

He Esther,

Helemaal te gek de foto van Sinterklaas en Ali! Ellis neemt de foto's morgen mee naar school, ze is er helemaal van onder de indruk.

Tot gauw!

Minke

• 04 Januari 2009 - 21:33

Daniëlla:

Het nieuwe jaar is alweer begonnen en helaas beginnen de dagen voor jullie af te tellen ! Geniet daarom nog volop van de Afrikaanse warmte en vriendelijkheid ...

• 05 Januari 2009 - 08:53

Lucienne:

hallo hallo allemaal! een geweldig 2009, met veel mooie reizen en horizonten! Wat een grappig bericht, zonder die a's en zo!
    Jan, ben blij dat jullie niet naar Guinee zijn gegaan, het is zeer onzeker hoe de situatie zich gaat ontwikkelen. Janine en ik wachten nog even met boeken...Tot gauw en nog mooie resterende dagen gewenst.

• 05 Januari 2009 - 09:27

Twan:

Hoi Esther en reisgenoten,

De beste wensen en een gelukkig 2009 gewenst. Mooi dat je al die gebeurtenissen zo mooi kunt verwoorden.

Groeten
    Twan Joosten

• 05 Januari 2009 - 09:44

Yvonne Meulen:

Hoi Esther&reisgenoten
    Nog even van jullie reisgenieten .....2009 voor jullie allen de beste wensen en natuurlijk veel gezondheid en dat 2009 weer een leuk reisjevoor ons allen in het verschiet heeft.
    Voor de terugkomst : geen rode loper maar een maagdelijk wit tapijt...koud maar ook schitterend.

grtjs Yvonne

• 05 Januari 2009 - 19:10

Elly:

Hallo luitjes,

Een heel goed 2009 toegewenst en wat het laatste verhaal betreft: grappig om even te puzzelen, maar daarom nog zeker zo fijn om te lezen.
    Het ga jullie goed en ik begrijp dat het alweer langzaam ten einde loopt. Ik leef met jullie mee.. blllll...

Groetjes,
    Elly

• 05 Januari 2009 - 21:31

Mieke Welters:

Ha die Esther,
    Het was ook hokus pokus om te lezen over timboektoe ! Maar natuurlijk weer een mooi verhaal.Je was goed gesluierd.Geniet van je laatste dgn. zon want hier ligt de sneeuw en het gaat vannacht -12 worden brrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
    Gr.Mieke

• 06 Januari 2009 - 18:43

Jens:

Ha Jan,
    wie geit ut??
    leuke foto's.veural jn op n kml
    hie is ut kood.
    op 6-1-09 19:34
    -13 grade
    hie heet ut moandeg muschien 6 centimetur gesneeuwt.ig mot nog een kannibalenstamhoofdunpak hubben veur carnaval
    ig hai gedagt det de woestein minder buim hai
    de groetjes van dien hele familie.
    woe gee se starks heen??