Van Mali naar Burkina - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu Van Mali naar Burkina - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu

Van Mali naar Burkina

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg † Esther

07 Januari 2009 | Nederland, Amsterdam

In Mopti, een havenstad, hebben we een heerlijke tocht gemaakt over de rivier de Bani met een pinasse, een houten bootje met een rieten dak. Een stuurman ging mee, een kok en onze gids. Voor we vetrokken kochten we 7 vissen. Eenmaal verweg van de drukte van de stad, was het heerlijk en lekker rustig op het water. De momenten dat je hier rust hebt zijn spaarzaam, eigenlijk altijd en overal zijn er mensen en is er drukte. Normaal gesproken gaan ze met de toeristen alle traditionele dorpjes langs de rivier af, maar wij wilden dat niet en hebben dat oveigens al eens gedaan. Dan komen er 50 inderen op je afrennen die allemaa je hand vastpakken, aan je haren trekken, aan je kleren en ze vragen om een snoepje, pen, lege plastic fles, armbandje etc. Zeer vermoeiend.
Na en uur dobberen op het water is de vis geroosterd....We kluiven het visje op een plastic bordje en doen daarna een dutje De gedachten dat het in Nl min 15 is, is niet voor te stellen, hier is het plus 35 graden en de temperatuur in de auto kan oplopen tot plus 46.
In de namiddag nog wat rondgeslenterd in Mopti, gekeken hoe ze boten maken, spijkers, vissen vangen enz. De stad ligt helemaal vol met vis, vis en nog es vis en natuurlijk hoort daar ook de bijpassende geur bij. Iedereen eet hier van de visvangst, het roken van de vis, het drogen, het verpakken, het verkopen. Toen nog even naar de kapsalon anex schoonheidssalon van het vriendinnetje van onze gids. Het is er rommelig en overal liggen propjes kroeshaar en scheermesjes, kammetjes en henna verf.Er zijn een paar dames binnen, eentje gaat slapren op het dressoir en de anderen maken grapjes met Jan. We liggen in een deuk.
In de avond nog ergens wat gedronken en een drankje genomen tegen de constipatie. Eenmaal terug bij onze gids Harouna voel k me misselijk en draaierig, kian amper lopen en ben helemaal slap. Eenmaal op bed kan ik me haast niet bewegen. Het lijkt wel alsof er een geest in me zit en alleen mijn hoofd heb ik nog onder controle, zo lijkt het. Af en toeheb ik stuiptrekkingen. Iedereen is bezorgd en dan is het fijn om niet alleen te zijn. Gelukig ben ik uiteindelijk in slaap gevallen en de volgende morgen was ik weer redelijk in orde, had wel het gevoel dat ik ee marathon had gelopen. Wat het is geweest? Malaria aanval gaat normaal gepaard met koorts en dat had ik niet, ook was ik niet dronken, dus wellicht een reactie op het drankje tegen de constipatie. Voor mijn gevoel was het vodoo of zo, heb dat nooit eerder zo gevoeld, dat mijn lijf oncontroleerbaar was. Nu heb ik nergens meer last van!!
Gisteren zijn we vanuit Moptie vertrokken naar Burkina Faso, naar de stad Bobo waar Moumounie woont. Onze reisgenoot Karfalla is inmiddels weer in Guinnee.
Onderweg treffen we een stuk slechte weg en dat betekent slingeren en diepe kuilen vermijden. Over 30 km doe je dan bijna een uur. Tegen de avond komen we bij Moumounie aan en worden wederom ontvangen door allez kinderen van de familie, wel 20 ofzo. We douchen bij maanlicht en dat betekent een halve emmer lauw water met een bakje als sproeier. Eenvoudiger kan niet en ik vind het prachtig!
Trouwens gisteren beadchten we ond dat we sinds we hier zijn pas 2 nachten in ee hotelletje heben geslapen en ale andere nachten onder de sterrenhemel of bij mensen thuis.
Vandaag gaan we nog wat rondsleneteren in de stad, naar de markt wat spulletjes kopen, die ik straks jullie ga verkopen met vette winst natuurlijk, en we proberen nog een ananas te scoren, hoewel het niet het seizoen daarvoor is.Kortom ook nu weer gaat alles prima, we zijn nog steeds erg tevreden over de jeep en alle geweldige gastvrije Afrikanen die we ontmoeten.
Jullie wensen wij veel warmte toe, doei!

• 07 Januari 2009 - 15:26

Jolanda Serne:

geweldig al je verhalen. gelukkig gaat het weer goed met je. Hier in Weert was het afgelopen nacht de koudste van nederland. -20.8 onder nul. een beetje warmte is wel welkom. Toch is het prachtig mooi hier. alles wit onder de sneeuw, erg koud, maar prachtig heldere nacht met veel sterren en door de sneeuw helder licht. veel plezier nog

• 07 Januari 2009 - 16:40

Rob:

fijn dat het weer beter met je gaat. ik weet niet wanneer je weer naar nederland komt maar het is toch wel erg verstandig om bij aankomst geen sandalen te dragen het weer hier is NIET goed voor de voetjes

• 07 Januari 2009 - 16:42

Jose & Theo:

Hoi Esther,
    Vanuit een winters limburg,-23 gr in vijlen is het in het Heuvellland wel koud,maar prachtig met die sneeuw.
    Heerlijk om te wandelen.
    Even sckrikken toen ik las dat je je niet goed voelde, gelukkig is alles weer goed!!
    Pas goed op je zelf.

veel liefs van Theo -Jose & JP.

• 07 Januari 2009 - 17:37

Nonja En Harry:

Fijn dat je weer oke bent. Stuur maar veel warmte hierheen want het is BITTERKOUD !!!!!!!!!!!!!
    De elfstedenkoorts komt al een heel klein beetje om de hoek kijken, maar dan ook een heel klein beetje.
    Fijn dat je nog steeds geniet en slaap goed daar onder de sterrenhemel.
    We zijn best wel een beetje heel erg veel jaloers.

Knuffel van ons.

• 07 Januari 2009 - 17:57

Margareth:

Leuk die verhalen allemaal ben echt wel jaloers op je het is hier echt koud,cito vind het ook maar niks ligt veel in zijn mandje.
    Geniet nog lekker van alles groetjes margareth en een pootje van cito.

• 07 Januari 2009 - 18:45

Caroline:

Ik zie dat jullie je prima vermaken. Wij vermaken ons ook uitstekend in sneeuw.
    Wel koud, maar Rex onze hond kan er geen genoeg van krijgen. Stoere foto trouwens van jou op een pinasse. Het gaat jullie goed!

• 07 Januari 2009 - 18:59

Nj :

hoi esther nicole janssen hier vanuit haar iglo uit ell vannacht was het inderdaad heel koud
    blijf nog maar lekker zitten waar zit
    gr nicole

• 07 Januari 2009 - 19:04

Ellen:

Hoi Esther,
    De smaak van de geroosterde vis kreeg ik al in mijn mond tijdens het lezen.... Je verhaal heeft bijna een Pavlov effect.
    Je andere ervaring lijkt me heel onaangenaam, beangstigend niet te weten wat je lichaam doet en wat je ervaart. Gelukkig dat het na een nacht weer 'vertrok'.
    Voor de rest klinkt het erg mooi. Als je nog lekkere vis ziet, kun je mij die met vette winst verkopen....is alleen de vraag of jij die in je koffer wilt transporteren of dat die door de temperatuur al zelf huiswaarts zwemt...
    Nog een fijne tijd gewenst. Groetjes, Ellen
    (mooie foto op je bootje, sta je goed op!)

• 07 Januari 2009 - 19:40

Fiet En Nol:

Geweldig die rivierentocht in de uitgeholde en overdekte boomstam en dan ook nog vis roosteren. Geniet er maar van. Veel reisplezier.

• 07 Januari 2009 - 20:02

Karin V H:

Heej Esther!

Wat een verschil met de laatste keer dat ik je heb gezien, wat een ongelooflijk kracht straal je uit, ook uit je verhalen.
    Ik heb vanavond eens rustig de tijd genomen om je verhalen en fotos te lezen/ bekijken...
    Je doet me denken aan de Blanke Masai! Zij was ook helemaal geintegreerd door de cultuur en vond er iets, wat je met woorden niet kan beschrijven, dat komt vanuit je hart.
    Uit jouw tekst komt dit gevoel naar voren...
    Gaaf om mee te ervaren uit je verhalen, tof wat je allemaal meemaakt en doet!
    Moet zeggen de tulband en de kameel staan je ook niet verkeerd!
    Gniet ervan en ik vindt het tof om te lezen, wat je allemaal doet!
    Have fun!!!!
    Groetjes Karin

• 07 Januari 2009 - 22:50

Harry En Gonny:

Hoy Esther,
    Nou, jij maakt wat mee. Wij zijn blij te horen dat je het weer overleefd hebt!! Hopelijk kun je nog even genieten en neem maar een portie warmte mee naar Nederland (kopen we die ook van je!!!)
    Groeten en liefs uit de Heeg.

• 08 Januari 2009 - 10:33

Edgardo:

Het is inderdaad niet voor te stellen dat jullie het daar zo lekker warm hebben. Op het moment is het hier mistig, -3grC en het sneeuwt af en toe. Er wordt weer gesproken over een elfstedentocht.
    Ver van jullie bed nu. Bedankt voor de warmte die je ons wenst, voor jullie ook een warm hart.
    groeten
    Edgardo

• 08 Januari 2009 - 19:55

Mieke:

Super Leuke Foto ,Esther !
    Tot Ziens in het extreem koude Nederland !
    xxx Mieke & Mannen

• 09 Januari 2009 - 08:46

Frans Olthof:

Hoi Esther,
    Reageer pas laat maar ik las al je berichten.
    Jammer dat je nèt te laat naar Guinée ging want het meemaken van een staatsgreepje hoort toch ook een beetje bij Afrika?
    Geweldig hè die Niger en inderdaad ik ken die dorpjes nabij Mopti en de hectiek daarvan en van Mopti zelf trouwens ook.
    Bobo is natuurlijk weer lekker relaxed.
    Misschien kun je wel spulletjes (met vette winst) verkopen op de Afrika-markt/dag die we dit jaar weer willen organiseren bij ons aan de Maaseikerweg.
    Kom binnenkort wel eens even lunchen bij de gemeente om lekker bij te praten.
    Nog veel plezier daar. Het is hiet trouwens af en toe - (min) 22 graden.

groet
    Frans