niks te melden, toch een bericht - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu niks te melden, toch een bericht - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu

niks te melden, toch een bericht

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg † Esther

09 Januari 2009 | Nederland, Amsterdam

Hoewel er weinig te vertellen lijkt, toch een bericht, want eenmaal aan het schrijven komt er weer van alles naar boven. Iedere dag is weer bijzonder, ook al is het voor de Afrikaan de dagelijkse gang van zaken. Gisteren hebben we nog rondgehangen op de markt en het lijstje van hebbedingetjes afgewerkt...tevens besloten om een afrikaans pakje te laten maken. Eerst het stof uitgezocht en toen naar de naaier, een man. Heb een model uitgezocht uit een aantal vergeelde foto's en kartonnen posters met voorbeelden van zeer welgevormde vrouwen. Ben benieuwd naar het resultaat ervan.
We zijn ook nog bij een balafoon-bouwer geweest, die zit daar buiten op een krukje en begint met een houten lat, stokjes die hij aan elkaar zet met de gedroogde huid van een beest. De haren zitten er nog aan. hij stemt de kalabassen die eronder hangen ook, gewoon op zijn gehoor, niks geen voorbeelden. Vakwerk!
Vandaag zijn we een uitstapje gaan maken nar Koro, een klein dorp in de buurt van Bobo. Lekker gewandeld en geklommen en ons verbaasd over het rustige, eenvoudige leven hier dat lijkt stil te staan. In een donkere hut zat een vrouwtje van ruim 80 op de vloer, volgens de reuk die me tegemoet kwam al erg lang niet gewassen. Wat ze daar de hele dag deed? Gewoon zitten en af en toe een slokje water drinken. Kinderen kwamen haar af en toe eten brengen. Laat ik zeggen de meest primitieve vorm van een aanleunwoning met tafeltje dekje...toen ik haar 75 ct gaf heeft ze me gezegend voor alles, dus ik vetrouw erop dat alles goed blijft gaan..
Ik zie er vandaag wel iets anders uit omdat ik een ander kapsel heb laten aanmeten...zie foto. Ben er zelf heel tevreden over. Heb best veel geld gekregen voor de blonde haren die afgeknipt zijn! Ra ra

Af en toe beseffen we dat het einde van de reis dichterbij komt. Morgen vertrekken we richting Koudougou en willen onderweg nog naar het project-dorp Ouezindougou, eens kijken of de erwten van boer wiel al aan het kiemen zijn..
Bij Moumounie is het relaxed, hoewel er altijd kinderen om me heen dartelen. Gisteren papieren vliegtuigjes gevouwen [bedankt mari-an] en die hebben over het erf gevlogen. Mijn filmcamera is vol en de fotocamera ook bijna... ik heb echt geweldige fotos en filmpjes. Zal nog een hele klus zijn die uit te zoeken.
Nou mensen, dit was het wel voor nu. Wij blijven de warmte ontvengen en natuurlijk ook naar jullie sturen, maar de afstand is wel errug ver hoor. Voor ons niet voor te stellen dat jullie bibberen.

Heel veel groeten uit het warme Afrika!! ja een beetje jaloers maken mag toch wel.

Vrienden van Jan: reageer aub en laat een berichtje achter, hij is anders enorm teleurgesteld in jullie vriendschap...

• 09 Januari 2009 - 15:57

Fiet En Nol:

Ook een gewoon verhaal kan bijzonder worden ervaren. Gelukkig gezegend, wat wil een geknipt mens nog meer? Succes verder allemaal.

• 09 Januari 2009 - 16:30

Janine Wiehager:

Beste JAN, fijn dat het zo goed is daar in Afrika. Ben maar blij dat je effe niet hier bent. Het is abnormaal koud, vriest dag en nacht. Echt erg! Ik heb Karfalla nog aan de telefoon gehad en hij heeft het hartstikke naar zijn zin gehad met jullie. Geniet er nog maar effe lekker van en als je terugkomt, is Zékoua op de repetitie van 21 januari. Kun je nog effe in de sfeer blijven.
    Groetjes, janine

• 09 Januari 2009 - 17:02

Jose Vd Leeuw:

Niets te melden maar toch een heel verhaal.Het nieuwe kapsel staat je erg goed, knap zelfs!!!!!
    Geniet nog maar van de warmte voor je weer naar het koude nederland komt.Maar ookm dat heeft zijn charme.

Groetjes Jose&Theo &JP

• 09 Januari 2009 - 17:07

Rob:

voor een oude uitgemergelde vrouw zag ze er nog best lekker uit !veel plezier nog gr rob

• 09 Januari 2009 - 17:39

Nonja En Harry:

Super je nieuwe kapsel, staat je goed.
    Ook al heb je bijna geen nieuws, blijven sturen die berichten want het blijft leuk ze te lezen. Niet te geloven dat je al langzaamaan weer thuis komt. Ik zou zeggen laat het ticket maar verlengen want het is hier echt VEEL TE KOUD!!!!!!

• 09 Januari 2009 - 18:00

Jolanda:

hey
    ziet er leuk uit je nieuwe kapsel, enne helemaal grappig dat je nog geld hebt gekregen voor de blonde lokken
    geniet maar van de warmte, hier is het echt mega koud
    groetjes

• 09 Januari 2009 - 19:01

Nj:

harstikke leuk je nieuw kapsel ik ben ook zeer benieuwd pakje
    gr nicole janssen

• 09 Januari 2009 - 20:01

Miranda:

Enorm mooi kapsel Esther, welkom in de club der kortharigen : )

• 09 Januari 2009 - 21:51

Erwin:

Schitterend kapsel.
    Dag Esther !!

• 09 Januari 2009 - 22:01

Anita:

Staat je erg mooi, je nieuwe kapsel.
    Groetjes Anita

• 09 Januari 2009 - 23:10

Lucienne:

ik vind jan zijn kapsel ook errug mooi hoor!

• 09 Januari 2009 - 23:53

Harry En Gonny:

Hallo Esther en andere,
    En dit noem je geen bericht!!!
    Gezellig om te lezen, maar geweldig denken we om het mee te maken. We zullen "blonde haren" ook voor je sparen!!!!
    Geverfde haren vinden ze ook mooi? De look is gelukt hoor!Je ziet er heerlijk uit.Groeten en het allerbeste voor jullie allen.

• 10 Januari 2009 - 06:22

Paul Nas:

oke, dat beetje jaloers maken is best wel gelukt. Bedankt ook weer voor de leuke foto's want zo pikken we toch ook een beetje Afrika mee. Ik hoop dat jan ook weer wat balafoonlessen neemt, anders zou me dat enorm tegenvallen.....
    Nog heel fijne dagen en groetjes,

Paul

• 10 Januari 2009 - 11:06

Mieke:

Hé Esther,SUPER LEUK dat nieuwe kapsel !Knappe docher heeft Awa!
    Gr.Mieke

• 10 Januari 2009 - 14:05

Marianne Scheres:

Hou Esther,
    Je bent wel 10 jaar jonger met dit kapsel, super hoor, houwen zo, geeft je een heel andere uitstraling........

• 10 Januari 2009 - 14:19

Marianne Scheres, :

Zit de tijd in Afrika er alweer bijna op?
    Blijf nog maar wat of je moet van de sneeuw houden dan moet je sneller terug, anders is de witte wereld weer over. Ik geniet in elk geval met volle teugen van de heldere luchten en de sneeuw en vandaag schijnt de zon volop, heerlijk wandelweer.
    Ik heb je berichten elke keer uitgeprint zodat ik ze rustig kan lezen en geniet elke keer weer van je verhaal.
    Ik zie de film helemaal voor me.
    Esther en Jan geniet nog van de tijd in Afrika en een behouden thuiskomst voor straks.
    Doei..........
    O ja, de foto's zijn verwisseld, voor welke look kies jij?

• 10 Januari 2009 - 16:57

Gertie:

hallo allemaal
    wat een geweldige reis
    jammer dat het bijna voorbij is
    ik wilde je even laten weten dat ik oma ben geworden lieve groetjes gertie ps ze heet julia
    het is een heel mooi klein poppetje

• 10 Januari 2009 - 17:02

Gertie:

geweldig dat haar staat je goed tot gauw liefs gertie

• 10 Januari 2009 - 17:53

Victorine:

Hier een vriend van Jan. Weinig credits voor je vrienden kerel!! Wel goed te zien dat mr. Marlboro weer is opgestaan. Nog even dan mag je weer in je groene kiets, ijs krabben enzo. Heb je een krabber met handschoen aan? Ik wel!

tot gauw weer. geniet nog van al het mooie daaro. Leuk om te volgen!!

• 10 Januari 2009 - 22:17

Ellen:

Staartje eraf en stoere look erbij! Mooi!
    Geniet van jullie laatste tijd.
    Groetjes, Ellen

• 10 Januari 2009 - 22:18

Patty:

ha die jan, heb net alle berichten van jullie reis gelezen, via janine.
    leuk om zo te kunnen meeleven met je afrika reis. ik heb vanmiddag de 3 djembe's van moumouni ontvangen via de tnt post. ze zien er weer heel goed uit.
    wil je hem voor mij hartelijk danken, voor de goede kwaliteit en ook voor het kleine kadootje wat hij erbij heeft gedaan?
    geniet nog maar, hartelijke groet uit het brrrr bibber koude venlo

• 11 Januari 2009 - 05:33

Franca :

Leuk al die verhalen en foto's.
    Ik sluit me aan bij de rest, de nieuwe look staat je erg goed!
    Wij zijn benieuwd naar je verhalen, foto's en filmpjes. Geniet er nog maar even van.
    Ook de groeten van Gerhard, Rick, Steven & Jip

• 11 Januari 2009 - 21:51

Marianne:

Wauw! Esther, Afrika becomes you. Geniet ook nog van die laatste dagen en sla al die ontvangen warmte op in je hart en lijf. Je zult het hard nodig hebben, het ijs staat hier op de Willemsvaart. Ik kijk uit naar je terugkomst.

Tot gauw, Marianne

• 12 Januari 2009 - 08:13

Loes Janssen:

Ha die Esther, wat zit je haar geweldig!!
    En wat leuk om al die zonnige verhalen uit Afrika te lezen. Het lijkt alsof de wereld een klein beetje kleiner wordt gemaakt zo. Geniet van jullie reis.

Groetjes Loes

• 12 Januari 2009 - 09:43

Minke:

He Esther,

Wat een geweldige coupe! Kom net zelf van de kapper af en we hebben nu allebei een modern kort koppie.

Ben benieuwd naar je verhalen volgende week.

Minke

• 12 Januari 2009 - 15:54

Suzanne:

haha, ik wist het.
    Ik dacht gelijk dat is een grap die laat zich daar de haren niet knippen.
    Veel plezier nog

• 13 Januari 2009 - 15:41

Daniëlla:

Ich houw al mien twiefels, ich dach 'n pluk van die blonj haore van dich te zeen op die veurige foto ! Maar ja, witse nog ... van blondj nao biena zjwart ... 't houw dus zo mèr gekint !!! Ech get veur dich.
    Die pruuk kump waal nog van pas over 'n paar waeke ! Mit de vastelaovendj mèsjien ... en Janne kintj 'm natuurlik oug gebroeke. Det zoe ich waal ins op foto wille zeen !
    Nog efkes geniete ! Groete oet St. Joas !