Uitnodiging 'Afrika sfeer proeven' - Reisverslag uit Weert, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu Uitnodiging 'Afrika sfeer proeven' - Reisverslag uit Weert, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu

Uitnodiging 'Afrika sfeer proeven'

Door: Esther van der Leeuw

Blijf op de hoogte en volg † Esther

09 April 2009 | Nederland, Weert

Hoi Allemaal!

Inmiddels ben ik weer enkele maanden terug van een intensieve en geweldige reis!
En ondertussen heb ik niet stil gezeten....

Wat heb ik jullie te vertellen?

Op 7 maart jl. is Moumouni (reisgenoot) vader geworden van een dochter. Het meisje is onlangs gedoopt en heeft de naam AICHA ESTHER gekregen…..ik ben zeer verguld en heb als suikertante een pakket gestuurd met beschuiten en rose/witte muisjes….

De vele foto's en filmfragmenten zijn inmiddels bewerkt tot een 25 minuten durende film over de reis en een 6 minuten durend filmpje over het project in Ouezindougou.

Het project vordert! De dorpsbewoners in Ouezindougou zijn razend enthousiast. Er zijn grootse plannen: een waterput bij de school, zaai-en pootgoed en een watervoorziening bij de tuinen van de vrouwen. Het terrein rondom het gemeenschapshuis moet op den duur uitgroeien tot een cultureel en toeristisch aantrekkelijke plek. Gedacht wordt aan een podium voor optredens, een restaurant, een museum, ateliers, gastenhutten, toilet-en douches……

Samen met Bouba en de dorpsbewoners van Ouezindougou willen we een 2 jaarlijks cultureel festival op het terrein organiseren met groepen uit binnen- en buitenland.
Het eerste festival zal in december 2009 (!) plaatsvinden en….als je daarbij wilt zijn, dan kan dat want….reisgenoot Jan en ik organiseren in december 2009 een groepsreis naar Burkina Faso. We starten met een 2-daags muziek-en dansfestival in Ouezindougou. Je kunt meedansen en muziek maken als je wilt, wij zorgen voor een schitterend programma en begeleiding!
In Ouezindougou gaan we samen met de inwoners de gerealiseerde projecten bekijken te voet, per jeep en fiets. We maken tochtjes per ezelkar met een Afrikaanse picknick onderweg. We slapen in traditionele hutten en koken samen met de vrouwen op een open houtvuur.
Handen uit de mouwen steken? Jullie kunnen meehelpen op het land met water geven, onkruid wieden, poten en oogsten en kan er geholpen worden met de bouw en afwerking van de hutten…..Geïnteresseerd? Laat het me weten, het programma is binnenkort beschikbaar.

Het verzamelen van geld voor het project gaat de goede kant op. Er zijn vele leuke en creatieve initiatieven ontstaan. Zo ben ik begonnen met het pimpen (beschilderen en beplakken) van kale houten yogabankjes . De verkoop loopt voorspoedig . Dit heeft een vriendin van me er weer toe gezet kistjes te beschilderen en te beplakken en ook hiervan gaat de opbrengst naar het project. En de bestellingen blijven komen…..Ook maak en verkoop ik kussentjes met Afrikaans stof: “een steuntje in de rug voor Afrika….”

Spilcentrum Trinoom, een basisschool, peuterschool en dagopvang in Eindhoven, heeft een grote verbouwing achter de rug. Op zaterdag 16 mei tussen 10.00 en 16.00 uur organiseren zij een wervelende open dag met een 6 uur (!) durende percussiemarathon. De opbrengst van deze percussiemarathon is voor Ouezindougou. Het fonds Wilde Ganzen verdubbelt de inzet!!
De Zongofamilie (interactief voorlichtingsprogramma voor basisscholen) heeft verschillende optredens in Brabant en Limburg gedaan. Interesse om de Zongofamilie een keer uit te nodigen? Zie www.dezongofamilie.nl. Ook deze opbrengst gaat naar Ouezindougou.
Het kan niet op….

EN DAN NU

Zoals ik jullie eerder beloofd heb, wil ik graag vertellen over mijn Afrika ervaringen. Op bescheiden schaal hou ik in april en mei een aantal vriendinnen-Afrika-avondjes bij mij thuis: filmpje kijken, Afrikaans eten met de handen…. en Afrikaanse spulletjes verkopen.

Voor het grote publiek (…) organiseer ik op zondag 24 mei a.s. een AFRIKA MIDDAG. Op deze middag laat ik de film van de reis zien en van het project, kun je Afrikaanse lekkernijen eten, zijn er Afrikaanse hebbedingetjes te koop (ook de yogabankjes, kistjes en kussentjes) en zullen drie leden van de groep IDON! een ludiek optreden verzorgen met dans-zang-en percussie, geheel in Afrikaanse stijl. …..En ja, de opbrengst van deze dag is voor het project!!

Waar: in de kantine-boerderij van Tuinpark Lamershof, Altweerterkapelstraat 3B, 6006 PB Weert (voldoende parkeergelegenheid)
Tijd: 14.00-18.00 uur

Tot dan!

Groeten
Esther




  • 09 April 2009 - 22:30

    Yvonne Meulen:

    Hoi Esther,

    Gefeliciteerd !
    Je zit echt niet stil.....zo langzamerhand creer je je eigen werk!!
    Ouezindougou dringt nu pas tot me door....jaren geleden heeft een vriend van ons daar ook gewerkt aan waterputten en land bouw projecten. We hebben op het punt gestaan om daar naar toe te gaan op bezoek maar toen was ik te zwanger....:) Grappig.
    Ik probeer te komen de 24 ste...en die reis naar Burkino Faso hmmmmmmmmmmm klinkt goed. Ben zelf net terug uit Nepal een maand!! Dat was ook heeeeerlijk en nooit gedacht ik vind azie ook mooi.
    Tot binnekort hoop ik.
    Liefs en grtjs Yvonne

  • 10 April 2009 - 04:46

    Jolanda:

    dat klinkt heel leuk allemaal
    ben heel benieuwd naar de film en naar je ervaringen
    dus tot gauw, liefs jolanda

  • 10 April 2009 - 07:22

    Edgardo:

    Leuk zo'n reis, goed zeg!
    Ik kom wellicht de 24e kijken.

    Ciao!

  • 10 April 2009 - 07:29

    Fiet En Nol:

    Goed zo Esther, we zien het wel dan.

  • 10 April 2009 - 13:57

    Frans Olthof:

    Nou Esther, je bent lekker bezig. Het Afrika-virus heeft duidelijk toegeslagen. De ziekte is mij zeer bekend en het is ongeneselijk.
    In Bénin is een half jaartje geleden ook een meisje vernoemd naar mijn vrouw Pietje en zo heet er verder niemand in Afrika.
    Wij houden op 6/7 september een Afrika weekend en komen zeker langs om ideen op te doen en misschien afspraken te maken met groepen die bij jouw optreden maar dat misschien ook bij ons willen doen.
    Ga nu eerst 19 april kort naar Bénin. Als je belangstelling hebt om mijn boekjes 'rien n'est jamais sûr, te verkopen bij jou activiteiten dan moet je dat laten weten.
    Verkoopprijs € 13,50, kosten ongeveer € 3,50. opbrengst dus € 10,00. € 5,00 voor mijn projectjes en € 5,00 voor jou.
    Is dat wat?

    groet
    Frans

  • 19 April 2009 - 10:32

    Nicolle:

    Ik geniet al een jaar lang erg van al je verhalen je enthousiasme en bewonder je daadkracht. We zijn toevallig in Nederland in die week. Ik ga er alles aan doen om op 24 mei erbij te kunnen zijn met Giorgio, Davide en Livia. Cari Saluti, Nicolle

  • 04 Mei 2009 - 09:13

    Ousmane:

    Bonjour Esther, comment va tu? Et tes activités?
    Je t'ais envoyés un message depuis ton départ mais j'ai pas reçu de réponse. Je suis content de lire ton blog parmis la liste des adresse de l'ordinateur portable de Bouba. J'espère que vous êtes bien arrivée en Hollande et que tout vos activités se déroule bien. Esther je tiens à te remercier pour le geste que tu as fait pour ma femme. Elle était très contente et te remercie aussi. Je souhaite recevoir une reponse de toi avec ton e-mail car je ne sais si ce que tu m'a donné marche. mon adresse est ousdra2006@hotmail.com

    Merci et bientôt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

† Esther

Sinds januari 2012 als goede-doelen-nomade op (werk)reis door Azië, Australië en Nieuw-Zeeland geweest. Sinds juni 2014 terug in Nederland. Helaas veel te jong overleden op 29 mei 2016 We hebben er voor gekozen om dit dagboek open te laten staan om anderen te inspireren. Esther zou dit ook zo gewild hebben.

Actief sinds 14 Feb. 2008
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 194834

Voorgaande reizen:

06 Januari 2012 - 07 Juni 2014

Esther als Goede Doelen Nomade op reis

01 Mei 2011 - 31 December 2011

Op avontuur voor de Postcode Loterij

05 December 2009 - 02 Januari 2010

Groepsreis naar Ouezindougou

Landen bezocht: