Aankomst en bezoek Ouezindougou en Bobo - Reisverslag uit Weert, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu Aankomst en bezoek Ouezindougou en Bobo - Reisverslag uit Weert, Nederland van † Esther Leeuw - WaarBenJij.nu

Aankomst en bezoek Ouezindougou en Bobo

Door: Esther en Annet

Blijf op de hoogte en volg † Esther

09 December 2009 | Nederland, Weert

De reis verliep erg soepeltjes, alle bagage gearriveerd en de douane getrotseerd. Zo relaxed was dat, geen discussies over de vele spulletjes die we hebben meegenomen....aangekomen in Koudougou bijgekletst met Bouba en in de late uurtjes gaan slapen. Natuurlijk is het hier lekker warm;-) en dat doet erruug goed. Annet en ik zijn naar de bakker gelopen, maar helaas was die gesloten/niet aanwezig. De bakkerij: een erf, een schuurtje, een stenen oven, jammer geen ambachtelijk brood vanmorgen. Toen met een van de mannetjes van Bouba achterop het brommertje, uiteraard zonder helm, naar het centrum en daar brood en jam gehaald. Jammie, na een uur ontbijten...
Die dag wat gelummeld, hetgeen hier overigens veel wordt gedaan, lijkt althans zo. We passen ons aan! De volgende dag naar Ouezindougou/ ons dorp bezocht en zeer verrassend, er was veel werk verricht...vooral de vrouwen waren druk bezig de vloer aan het maken, rondom de hutten aan het beschilderen en pleisteren. Wij natuurlijk meedoen en de vrouwen begonnen te zingen op het ritme van het stampen (de vloeren worden gestampt met een houten blok). Er waren wel tegen de honderd vrouwen aan het werk! Ook het toiletgebouw is bijna klaar. Onderweg naar het dorp kochten we nog een watertank (douche) een vat van 450 ltr. De vloer is rood-wit-blauw betegeld ( allemaal stukjes tegels bij elkaar geraapt. Er zijn twee luxe hutten in aanbouw en een podium is er al, echt een plaatje, we waren wederom ontroerd! We hebben de vrouwen beloond met Dolo, plaatselijk bier dat we een dorp verderop ,zijn gaan halen. Bij terugkomst waren de vrouwen aan het dansen en Annet en ik natuurlijk meedoen. Ze lachen zich suf om ons, maar we integreren tenminste!!! Het staat op film, dus bij terugkomst kunnen jullie ook nog lachen.
Annet gaat nu verder:
de dag erna zijn we begonnen aan onze rondreis.Voor mij is alles zo indrukwekkend dat ik hier nog uren kan blijven typen. We zijn naar Bobo gereisd in de jeep van Jan. We werden hartelijk ontvangen door Moumenie een vriend van Jan. het is niet te beschrijven wat er gebeurde binnen 20 sec. stonden er 18 kinderen om ons heen. Al deze kinderen wonen op het erf van Moumenie. Het gaat allemal. Er zijn een aantal vrouwen die daar de zaak runnen. Vrouwen kunnen daar zeker 10 dingen tegelijk. Ik was ontroerd en verbaasd hoe deze mensen voor elkaar zorgen met een lach.
We kregen een geweldige maaltijd, een slaapplek en werden als gast zeer welkom ontvangen.
Ik kan uren door gaan. Maar dat doe ik niet, ik ben dankbaar voor de dingen die ik zie en de lessen die ik nu al leer.
Wij gaan verder met onze tocht in de mooie stad Bobo, veel leven, veel kleuren en geuren. Het programma voor morgen hebben we nog nie helemal klaar maar dat is hier niet belangrijk want elke 10 minuten is het weer anders.
groetjes van ons allen!


  • 09 December 2009 - 14:33

    Astrid:

    ha maedjes,

    blij te horen dat het jullie goed gaat en dat er veel moois te genieten valt. Ben heel benieuwd naar jullie dansen!!

    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag.

    Veel plezier op jullie volgende avontuur,

    xx Asvooonk

  • 09 December 2009 - 14:47

    Peggy:

    een heel fijne en onvergetelijke tijd daar,
    groetjes peggy

  • 09 December 2009 - 15:35

    Mirjam Clermonts:

    Hallo Annet en reisgenote Esther,

    Van achter mijn buro op het gemeentehuis schrijf ik deze reactie. Ieder moment van de dag zul je met verbazing rondkijken naar alles wat anders is.Naar zaken waar wij in de ambtelijke machine dagen en weken over doen. Tja dat begint natuurlijk al met een verbaal voor rijden op een brommer zonder helm. De voedsel en warenautoriteit zou overuren maken en waarschijnlijk in shocktoestand afgevoerd worden naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis. Het zingen van de vrouwen zou hier tot gevolg hebben dat we een klacht over geluidsoverlast krijgen, onderzoek doen en dat de uiteindelijke uitspraak van de bezwarencommissie een geluidsbegrenzer als enige optie ziet om de rust in het dorp terug te krijgen.
    Tja zo kan ik wel door gaan.
    Voor last minute tips hou ik me nog aanbevolen en tot mijn vertrek op 2 januari zal ik je site blijven volgen en daarmee extra voorpret krijgen op de reis naar Ghana.
    Trouwens doe de groeten aan de burgemeester in alle dorpen waar je tijdens de reis komt. Maar ik realiseer me dat dit waarschijnlijk meer opperhoofden of stamoudsten zullen zijn.
    En natuurlijk allemaal mannen!!!!!

  • 09 December 2009 - 18:15

    May:

    Hallo Esther en Annet,

    Zoals ik uit jullie verhaal opmaak zijn jullie al helemaal o9p Africaanse bodem "geaard". Het zou leuk zijn als jullie over 1 maand in Nederland een Africaanse dansworkshop organiseren...

    Laat het weer een onvergetelijke reis worden.

    Groetjes May

  • 09 December 2009 - 19:45

    `May Peters:

    Mien leef jatswiever. Kijk, als er mensen zijn die onder mijn naam publiceren, kan je natuurlijk wel meteen zien wie je zus is. Ik schrijf natuurlijk weer veel te veel woorden. En punt 2, mijn openingszin is :
    'Wie het is, nuedig hubbe weer het neet... Een uitspraak van een andere legendarische vrouw uit Berkelaar.' Wat ik je al zei, de mooiste dingen in het leven krijg je voor niks. En ik ben mijn hele leven al op zoek naar de glimlach, die ik notabene onder de Afrikaanse erfgenamen veelal vind. Moraal van het verhaal: Wein , Weib und Gesang. Die mansluuj zuus doe neet wirke...Ik vind bovendien dat je wel zeker moet doorgaan met schrijven..Je weet wat daar van kan komen...'Brieven uit Burkina Faaso'...alaaf!
    www.maypeters.com

  • 10 December 2009 - 02:25

    Gerard:

    lieve Annet en Esther,

    wat spannend allemaal! Ik vind het hartstikke leuk om jullie belevenissen te volgen. Zo van; "waar gaan we nu naar toe?" Veel plezier en wordt vervolgd...

  • 10 December 2009 - 07:39

    Ans De Hoen:

    Ha Esther en Annet,
    fijn dat de reis goed gegaan is.
    Een hele fijne tijd en geniet ze allebei. Ans.

  • 10 December 2009 - 07:42

    Yolanda, Miriam En G:

    Hallo Annet en reisgenote,

    Annet elke dag hebben wij het wel effetjes over jou gehad want het is zeer vreemd die lege plek aan de overkant. Ook kunnen wij zingen "Het is stil aan de overkant". Des te leuker is het nu om het reisverslag te lezen. Je kunt je nu een kleine voorstelling maken wat he project inhoudt. Wij zijn wel jaloers op het warme weer want hier is het zoals gebruikelijk pokkeweer. Hou jullie taai en tot de volgende keer weer.

    De maedjes van de administratie

  • 10 December 2009 - 09:07

    Wilf/Loes/Cas:

    Ha (tante) Net,

    namens Cas heel erg bedankt voor het Sinterklaaskadootje en 't lieve gedicht! We zullen je reisverslag met plezier volgen en Cas vindt het leuk als je een dansje voor hem kan doen als je terug bent!! Oefenen dus maar....

    Liefs,
    Wilf, Loes en Cas

  • 10 December 2009 - 10:37

    Tante Fiet En Ome No:

    Hallo Esther, Goed dat je in jouw vertrouwde omgeving ziet, dat men doorgaat wat jullie onder meer hebben opgezet. Succes voor de mensen daar, voor jou natuurlijk ook.Kennen de mensen daar ook het vieren van het Kerstfeest en het Nieuwe jaar?

  • 10 December 2009 - 10:37

    Jes:

    Ik kijk uit naar het volgende verslag.

  • 10 December 2009 - 12:29

    Inge Teunissen:

    Hoi Annet en reisgenote!
    Fijn te horen dat jullie goed zijn aangekomen en nu al zoveel moois meemaken. Heel veel plezier en succes gewenst en blijf genieten! Ik zal jullie avonturen blijven volgen.
    Groetjes van Inge.

  • 10 December 2009 - 14:01

    Mieke:

    In en woord geweldig ! Zou er graag bij zijn .
    Gr.Mieke

  • 10 December 2009 - 18:15

    Coby:

    Hallo Esther en Annet,

    Een paar maanden geleden op het Afrika avondje leek het allemaal nog zo ver weg. Onder het genot van Afrikaans eten kreeg Annet de smaak te pakken.
    Ik heb al veel positieve reacties gehad op het toen gekochte kettinkje, dus ik hou me aanbevolen voor nog meer Afrika juwelen! Ik zal met plezier jullie belevenissen volgen. Ik hoop dat jullie een te gekke tijd hebben! Groete oet Berkeliër!!

  • 11 December 2009 - 08:46

    Fransje:

    Zegk Annetje, zo te heure geit ut good mit uch dao,ich laes in ut versjlaag det dao nogal get "gelummeld" waerd zowaal door de miense dao as ouch door uchzelf. Begriep ich ut good det lummele utzelfde is as lapzjanzerie?? :)

  • 11 December 2009 - 08:57

    Monique:

    Hoi Annet en Esther,

    Ik ben toch echt gewoon harstikke jaloers op jullie!! Wat een pokkeweer hier in ons koude kikkerlandje. Let maar goed op tijdens de dansjes, dan kunnen we ze eens samen met de collega's oefenen in de Pottenkamer. Enne...daar kunnen onze mannelijke collega's weer eens respect voor hebben voor die vrouwen bij jullie. Wij vinden 2 dingen tegelijk doen al heel wat.... Heel veel plezier en geniet maar van de kleine prachtige dingen en indrukken daar!!
    Groetjes Monique oet Sjilvend

  • 11 December 2009 - 17:41

    Sophia Van Breda:

    Hallo Esther en Annet.

    bedankt voor jullie mail.
    Leuk om te zien lijkt me
    als iedereen zo goed meehelpt. Je zult toch wel een paar dagen nodig hebben om om te schakelen. In ieder geval heel fijne weken.
    Dag. H. Gr. Sophia

  • 11 December 2009 - 20:38

    O.Harry En T. Gonny:

    Hallo Esther e. a.

    Bedankt weer voor je reisverslag.
    Wij blijven jullie volgen en wensen jullie dan ook veel sukses!
    Groetjes O. Harry & T. Gonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

† Esther

Sinds januari 2012 als goede-doelen-nomade op (werk)reis door Azië, Australië en Nieuw-Zeeland geweest. Sinds juni 2014 terug in Nederland. Helaas veel te jong overleden op 29 mei 2016 We hebben er voor gekozen om dit dagboek open te laten staan om anderen te inspireren. Esther zou dit ook zo gewild hebben.

Actief sinds 14 Feb. 2008
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 194835

Voorgaande reizen:

06 Januari 2012 - 07 Juni 2014

Esther als Goede Doelen Nomade op reis

01 Mei 2011 - 31 December 2011

Op avontuur voor de Postcode Loterij

05 December 2009 - 02 Januari 2010

Groepsreis naar Ouezindougou

Landen bezocht: